Väsentligheter.

Livet innehåller ju som bekant både yta och djup. Jag skriver om halvmarathon, husbyggande och strandliv. Ju fortare det går, desto mer yta blir det. Men i något skede kräver min själ mera djup än vilken färg nagellack jag ska välja.

Tack och lov.

Barnen har sovit över hos mommo och moffa. Vi sprang halvmarathon igår, och jag har haft hela förmiddagen för mig själv. Då gör sig djupet påmind, då tränger tankarna upp till ytan. Det är på inget sätt ovälkomna tankar. Min själ behöver komma i kontakt med väsentligheterna på samma sätt som min fysiska kropp behöver syre. Jag läser lite djupare blogginlägg. Jag funderar på Jeppis Pride och tar del av Amandas och Mattis inlägg. Jag funderar och ber och försöker skriva ner lite vad vi ska säga på ungdomslägret ikväll.

Och på så vis blev den här förmiddagen ovärderlig. För att jag hann söka det ansikte som är det enda som håller och är beständigt. För att alla världens glänsande ytor fick ge vika för djup och eftertanke. För att olika färgers nagellack är roligt, men inte mättar själen.

Sign.

Fortfarande klädd i pyjamas

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Väsentligheter.

  1. Karin skriver:

    Åh, så är det! ”Ju fortare det går, desto mer yta blir det”. Suverän tolkning.
    Jag läser ofta din blogg, men är usel på att kommentera. Det är intressant att följa er!

    • kvintettfamilj skriver:

      Hej Karin! Ja, jag tycker att det är så det fungerar. Om jag bara låter tempot rasa iväg så blir det mest yta och överlevnad. Men så står det ju också ”vad stilla inför HERREN” i GT. Stillhet är viktigt.

  2. Marita Karf skriver:

    Brukar följa din blogg…. nu då du har funderingar kring pride och nämner några bloggar så kan jag inte låta bli att hänvisa till vad Bibeln säger, där finns det enda rätta svaret som gäller för alla som tror att Bibeln är Guds ord! Vi människor förväxlar så lätt vad kärlek till nästan betyder. För ungdomar är det nu viktigare än någonsin med klara tydliga svar på vad som gäller, helt enkelt att våga ta ställning för Guds ord. Några ställen att läsa: Rom 1:24-28, 1 Tim 1:8-10, 1 Kor 6:9-10, 3 Mos. 18:22, 3 Mos. 20:13 1 Tess. 4:2 och Judas brev vers 7. Hälsningar Marita och Gösta Karf/genom Marita

Kommentera

