Be still, my soul.

Det är ju inte så att världen är full av mänskor som pratar svenska. I Maralal blev jag överlycklig när jag hälsade på en kenyan som bott 20 år i Danmark och jag kunde byta språk till svenska, och han till danska. Ove träffade en norrman som han samspråkade med en stund igår, och idag har vi sjungit engelskspråkiga hymner. Vi förstår nästan inget av samburu och något lite här och där om det går på swahili, så engelska känns nästan hemma och svenska lyx. Idag fick vi lovsjunga på engelska, det var en fin stund. Den första söndagen varje månad ordnas en gemensam stund här på Mennonite hotellet där man sjunger hymner tillsammans. Många av dem var välkända hymner.

Nu råkade det sig så att vi både sjöng en psalm skriven av Martin Luther och hymnen ”be still, my soul” till Jean Sibelius Finlandia. Jag kände mig hemma. Jag kände tacksamhet. Jag kände mig mer redo att komma hem. Martin Luther och Jean Sibelius. Japp, det blir kanske inte mera finskt-lutherskt än så.

Be still, my soul!

the Lord is on thy side;

Bear patiently the cross of grief or pain;

Leave to thy God to order and provide,

In every change He faithful will remain.

Be still, my soul!

thy best, thy heav’nly Friend

Through thorny ways leads to a joyful end.

(Nr 73 i the Mennonite Hymnal, musik: från Jean Sibelius Finlandia)

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

