Dagens gulligaste.

Vincent som pratar swahili eller samburu. Jag smälter som choklad, alternativt smör, i solen. Jag har två händelser från idag att dela med er.

1. Vi är hemma hos Dahlbackas, och det är dags för chai. Vincent vill gärna också dricka chai. Han tycker att det är jättegott. Han dricker en mugg och kommer sen och ber mig om påfyllning.

– Du måste gå och fråga ng’oto Dennis, säger jag. Fråga ”Kayieu nkae chai?” (betyder ”kan jag få mera chai?” på samburu).

Varpå det lilla livet går fram till ng’oto Dennis och ställer en fråga på samburu. Men en helt annan fråga.

– Kore chai? frågar han, vilket betyder ”var finns chai?”. Han fick i alla fall lite mer te, och drack lyckligt ur Dahlbackas blåa pipmugg.

2. Efter middagen går han ut. Småningom märker jag att han är borta och går ut för att söka efter honom. Han står på lekplatsen för de handikappade barnen. Han spelar lite fotboll. Jag går dit och det kommer en tant och pratar med oss. Hon hälsar och vi presenterar oss. Vi pratar en stund. Hon ställer två frågor direkt till Vincent, på swahili. ”Eee”, svarar han på båda frågorna, vilket alltså är ett jakande svar, ett ja, på samburu.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

