Tjatter

Du kanske tycker att den här bloggen är lite mera tjattrig och pratig än den varit tidigare?

Det tycker faktiskt jag också. Det beror säkert på att min sociala bekantskapskrets är en bråkdel av vad den brukar vara hemma i Finland. Jag lever ett för mig väldigt ovanligt litet liv. Det är väldigt annorlunda. Det finns vissa fördelar med att leva ett saktare liv, och de gillar jag. Det finns också saker jag saknar. Förstås. (Som de mänskor som hör mig till hemma i Finland. Oj, som jag kan sakna dem.)

Som kompensation tjattrar jag här. Jag menar, mina swahilikunskaper räcker en bit, men inte så långt som till tjatter. (Jag försökte till exempel dela min iver över att ha lyckats baka ett ätligt surdegsbröd med en kvinna härifrån. Jag är inte säker på att hon förstod mina glittrande ögon och tjoande uttryck. Främst därför att de flesta inte har ugn hemma och inte bakar bröd själva. Då är det kanske svårare att förstå det stora i att ha fått ett pösigt bröd (med hård yta och stora hål inuti! Fatta! Precis som ett surdegsbröd ska vara!) utan att använda jäst.)

Äh, ni fattar.

Därför händer det sig att jag tjattrar här. Ni får stå ut med det.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tjatter

  1. Rut Åbacka skriver:

    Det är viktigt att man får utlopp för sitt sociala behov. Det behöver vi alla i olika stora doser. Jag minns hur glad jag var då jag gick med i Fb och kunde kommunicera utanför stängslet på Atemo. Jag kände mig så fri. Sen har det gått i vågor med min aktivitet där. Men jag ser det absolut som positivt med dessa sociala medier, speciellt för oss som bor lååååångt hemifrån våra nära och kära.

    • kvintettfamilj skriver:

      Det tycker jag också. Och bloggen får vara ett forum där jag kan resonera och tänka högt. Jag är van vid att ha många nära vänner och släktingar att vardagsreflektera med.

Kommentera

