Värt att pröva

Om en har hittat bra recept (och inte lever på att sälja sin mat åt andra) så kan en mycket väl dela med sig recepten, tycker jag. De här båda är värd ett försök, jag lovar!

Linssoppa (ca 5 personer)

2,5 dl gröna linser

1 burk tomatkross

2 klyftor vitlök

ca 1 liter vatten (eventuellt mera efter hand)

1 1/2 tärning kycklingbuljong

lite salt

eventuellt något lagerblad

Skala vitlöken, riv på rivjärn. Häll alla ingredienser i en kastrull, koka ca en timme eller gärna ännu längre. Häll över mera vatten om du ser att soppan blir för tjock. Avsluta med salt, smaka av. Plocka bort lagerbladen om du slängde med dem i soppan. Eventuellt kan du mixa slät med stavmix (går bättre hem hos våra barn). Färdigt! Kan inte bli enklare, och fruktansvärt gott. Ännu bättre om det lämnar lite i kastrullen tills nästa dag. Mums!

Bananplättar (ca 6-8 små plättar – lagom för ett litet mellanmål i vår familj)

1/2 banan

ca 1 dl havregryn

2 äggvitor

1/2 tsk kanel (kan förstås lämnas bort)

1 tsk bakpulver

lite smör till stekning

1) Stavmixa havregrynen så det blir lite mera finfördelat (billigare än havremjöl, fungerar lika bra tycker jag) och blanda i bakpulvret. Stavixa eller mosa bananen i en annan skål, eller tryck sönder den med en gaffel. Blanda ihop havremjölet och bananen, tillsätt äggvitorna. Vispa ihop med en gaffel. Det blir lite pösigt om du håller på en liten stund. Krydda eventuellt med lite kanel. Värm stekpannan, lägg i en klick smör, låt smälta. Klicka i smeten. En rejäl matsked brukar vara lagom per plätt. Sväng plättarna efter en stund. Du ser hur de stiger upp och blir pösiga. Ät som de är eller eventuellt med lite, lite oraffinerat socker på. Hälsosamt, relativt proteinrikt för dig som går igång på sånt, enkelt och gott. Här saknar jag varken socker eller vetemjöl. Supergott! Sa jag enkelt redan?

P. S Ibland häller jag äggulorna i en annan bunke och gör en sats av dem till barnen (kanske kläcker jag med ett helt ägg också). De behöver alla de kalorier och den energi som finns i gulorna!

Edit: Jag gjorde plättarna i eftermiddag. Då slängde jag i en hel banan i min sats. Äggulorna använde jag till en sats åt barnen. Jag blandade i lite naturell yoghurt också, tyckte degen var lite onödigt tjock. Det behövdes förresten två satser för att det skulle räcka till alla).

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

