Dagens reflektion

Jag tror inte att långvariga äktenskap är långvariga för att paren alltid orkar älska varandra som de vill och borde. Det finns säkert par som älskat varandra hela sitt äktenskap, men det finns garanterat också de som inte hållit ihop av den anledning. Inte alltid, inte jämt.

Livet kommer liksom emellan. Man kan hantera det faktumet på flera sätt, tror jag. Man kan gå skilda vägar, eller man kan hålla ihop och välja att försöka åtgärda den (kanske temporära?) bristen på ork och kärlek. Jag tror att man kan åtgärda det på många olika sätt. Det finns praktiska tips i överflöd. Man kan börja tänka positivt och bestämma sig för att uppmärksamma ens partners positiva sidor. Man kan bestämma sig för att tillbringa mer tid tillsammans. Man kan göra något praktiskt tillsammans. Man kan åka iväg ett veckoslut. Man kan dejta. Man kan gå i terapi. I någon mån behöver man kanske ta del av sådana praktiska tips, skärpa sig själv och välja att satsa tid och kraft på sin kärleksrelation. Åtminstone i vissa fall, åtminstone ibland.

Jag tror att alla de där praktiska tipsen kan vara till stor hjälp. Men jag tror också att vi, då vi inte riktigt orkar själva, får be om att se på vår livskamrat med Jesu ögon. Jesus älskar ju vår partner. Vår livskamrat är värd att älska. Jag tror att vi genom Jesu glasögon kan påminnas om och återupptäcka vår livskamrats vackraste jag. Jag tycker att det finns nåd i det perspektivet. Det finns en skön ärlighet här. Vi får erkänna att vi kanske inte orkar älska den vi skulle vilja älska som vi borde, och be om hjälp. Tror ni vi får den?

Det tror jag. Absolut.

Vad tror du att är byggstenarna i ett lyckligt (det är förresten ett svårdefinierat ord) äktenskap?

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

