Teknik

Jag är synnerligen ointresserad av teknik och teknologi. Speciellt om det hela innefattar diverse olika sorters sladdar, laddare och knappar. Och program. Alldeles speciellt ointresserad om det krävs flera olika teknologiska instrument för att ladda upp något på den där ena manicken, eller för att föra över saker från en grej till en annan.

Jag ryser.

Men så fungerar ju inte alla, tack och lov. Magnus, vår kära granne, är till exempel jätteduktig på teknik. Han ryser inte ens till i situationer som innefattar manicker av olika slag. Jag tror till och med att han tycker om sladdar, knappar, program och ettor och nollor.

Det är ju bra det, tycker jag. Han kan till exempel komma på att ordna en spårning på finska åt Isak och Alfons, i skolan. Utan att själv vara med. Han bandade helt sonika in olika ledtrådar på finska (vet inte på vilken manick), men filerna fördes sedan över än från den ena maskinen än till den andra, tills det uppdagades att det bästa sättet var att lyssna på dem från hans iPhone.

Sagt och gjort. Alfons och Isak hade jätteroligt när de lyssnade på ledtrådarna och fullföljde uppdragen. Roliga uppdrag hade Magnus också hittat på.

 IMGP7526

De skulle till exempel gå till en port och se vad det stod på porten och skriva upp det på ett papper. De skulle också memorera färgerna på porten. Sen skulle de be mig om ett glas vatten, och efter det hitta olika geometriska former ute på gårdsplanen.

IMGP7519

Det hela slutade med att de fick i uppdrag att hämta tuggummi från Dahlbackas och komma till kontoret och bjuda åt John och Timothy, som Magnus jobbar med.

IMGP7534

Tänk, så roligt och så enkelt! Jag som funderat på hur vi skulle kunna använda oss av Magnus tvåspråkighet i skolan (han pratar förvisso finska med både egna och med Alfons), och så gick det så här enkelt!

Det gick faktiskt så enkelt att jag inte ryste alls. Ibland är teknik imponerande och roligt.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

