Inbjudan

Jag vet inte vem Olof Edsinger är, faktiskt. Men jag vet att han befann sig i Vasa år 2011 och pratade på en kristen konferens under temat ”korset väg och korsets kraft”. Jag hittade en inspelning från de möten som hölls under den konferensen i Dahlbackas bokhylla för någon dag sedan, och lånade den.

Igår låg vi och lyssnade till ett möte, en predikan, en undervisning av Olof Edsinger som han höll under den konferensen för några år sedan. Han sa några saker som har följt mig idag.

”Jesu inbjudan att följa honom är den minst manipulativa inbjudan som finns”, säger han och förklarar hur han menar genom att plocka fram bibelord där Jesus påpekar att de som följer honom kommer att få lida.

Och jag tänker så här. Hur fräscht är det inte med någon som säger exakt hur det ligger till? Hur ofta påpekas det inte i bloggvärlden om smygreklam och inlägg som egentligen är reklam utan att det skrivs ut? Och hur ofta är det inte just kommersiella intressen som hittas om man söker lite under ytan på det som till en början kan se så bra ut?

Men Jesus använder sig inte av modern marknadsföring. Han är ärlig. Han är snarare intresserad av att ur den stora hopen som följde honom få fram de som verkligen är beredda att följa honom. I seger och i lidande. Så han lägger korten på bordet och berättar för dem vad det innebär att följa honom.

Jag kan tycka att det här är så fräscht! Ärligt! Rakt! Ingen smygreklam! Inga falska ridåer! Bara pang på så där. Jo, fortsätter Olof Edsinger i sin predikan, Jesus vill att vi ska följa honom, men han varnar oss också för vad det kommer att innebära.

Jag uppskattar ärlighet så otroligt mycket. Också då den är brutal, nästan oöverkomligt stor, nästan omöjlig att bära. För att det ändå är det som är sant. Och för att det finns något skört och vackert i sanningen,  också om sanningen handlar om lidande.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Inbjudan

  1. Marianne Asplund skriver:

    Jag hörde Olof Edsinger på ett nyårsläger för ungdomar i Karleby. Jag var där från Folkis sida och hade möjlighet att sitta och lyssna på hans bibelstudium. Det handlade om Guds helighet och rättfärdighet och att vi inte kan behandla Gud som en kompis. Mycket bra var det. Han har skrivit böcker också. Bl a en om krigen i Gamla Testamentet. Den har jag i bokhyllan men jag har inte läst den.

Kommentera

