Helomvändning

Det går snabbt här i landet.

Plötsligt är stora delar av familjen utslagna. Ove har konstig mage, värk i kroppen och är jättetrött. Oliver har spytt i natt och i förmiddags, men han är piggare nu och har kunnat äta och dricka utan att något kommit upp. Alfons hade någon snabb åkomma igår med plötslig huvudvärk och magont, men är i skick nu igen. Och Vincent somnade självmant på soffan när de satt och tittade film. Det händer ju i princip aldrig. Det plus att han gått omkring och klagat på ont i magen är inga riktigt bra tecken.

(Själv har jag träningsvärk och lite huvudvärk, fast det pratar jag inte så högt om just nu.)

Jag inser ändå på något plan att jag inte längre är lika rädd när någon blir sjuk. Hemma i Finland krävs det ju mera än förkylningssymptom eller magsjuka för att jag ska oroas, men efter våra dygn på Aga Khans sjukhus i Nairobi med Vincent 2012 har jag haft en viss respekt för sjukdomar. Eller tja, respekt.. kanske snarare haft en viss panik inför tanken på att barnen ska bli sjuka här. Det är ändå ca 5 timmar till ett sjukhus (då räknar jag inte de här lokala klinikerna i Maralal. De har ju t.ex. inga laboratorier eller sånt). Men jag har blivit lugnare. De här senaste månaderna har jag ju fått se att barnen kan bli sjuka OCH friska igen utan att vi behövt uppsöka läkare. Det har varit en viktig erfarenhet. Nu vet jag ju att ALLT inte behöver sluta lika illa som det gjorde med Vincent 2012.

Men jo, du får gärna be för oss just nu. Jag tycker ändå bättre om när hela familjen är frisk.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

