Slörsurfning som ger frukt. Bokstavligen frukt.

Ibland lönar det sig att slösurfa. Jag kom in på en blogg med en alldeles utomordentlig artikel (som bloggförfattaren översatt från danska) om att odla mycket på liten yta i sin trädgård. Intressant, tänkte jag som planerar vår trädgård hemma i Finland. Den ska definitivt innehålla möjligheter till odling, men det får inte bli varken för stort (vi har ganska liten tomt och jag vill att den till allra största delen ska fyllas med springande barn och fotbollar och sånt) eller för mycket jobb. Jag minns min barndoms rensande av potatisbänkarna. (Vi fick 50 penni per rensad bänk). Om det går att odla mycket på liten yta är jag intresserad. Gärna på ett sätt som minskar ogräs och annat tjafs.

Om du också är intresserad av sånt kan du klicka in dig här. Här kan du alltså få en färdig planerad trädgård (20 kvadratmeter stor) som, i bästa fall, förser dig med det mesta du behöver i grönsaks- och potatisväg från maj till december. 20 kvadratmeter odlingsbar mark torde kunna ge följande skörd:

6 kg broccoli
20-25 spetskålhuvuden
3 kg grönkål
100 sallatshuvuden
5 kg schalottenlök
15 kg morötter
5 kg purjolök
5 kg ärtor
5 kg palsternacka
10 kg rödbeta
30 majskolvar
5-10 kilo spenat
15-20 kilo potatis
20 kg bönor
50 gurkor
10-20 zucchini
och ruccola, salladslök och en hel del rädisor

Det låter ju inte alldeles fel.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Slörsurfning som ger frukt. Bokstavligen frukt.

  1. Marianne Asplund skriver:

    Oj, betalade vi inte mer än så? Jag minns också rensandet. Det var varmt och svettigt. Och massor av potatisbänkar att rensa. Tur att vi bara har gräsmatta nuförtiden.

Kommentera

