Charmtrollet tittar fram

Ni minns kanske att Vincent var den som golvade oss med sin charm i Atemo? Han överöste mig med pussar och kramar och gulliga ord. Han låg i sängen och pratade för sig själv om ”mamma gullig, pappa gullig, Oliver snäll och Appål (Alfons) snäll”. Jag vågar påstå att det åtminstone till en del var han som höll humöret uppe i en familj som anpassade sig till en helt ny miljö. Och han lyckades ju! Hans ”Hiimåååååååååååne!” eller ”Ingiiiiiiiiiid” eller ”Omanga sitta nääla mig” gladde oss alla.

Sen hände något. Pussarna och kramarna minskade i antal och i känslomässig intensitet. När jag bad honom sjunga muttrade han ett surt ”kan inte”, som följdes av ett ännu buttrare ”vet inte, dåligt”. Saker var ”fula”, som han själv uttryckte det.

Men så igen, de senaste dagarna, har charmtrollet tittat fram. Överöst mig med pussar, ömt smekt min kind, suttit i famnen och behandlat sin nya bästa kompis Arvid som en prins. Igår lekte de obehindrat och utan iblandning och medling av vuxen i flera timmar. Två stycken tvååringar. Med den erfarenhet jag har av att leka tillsammans i den åldern vågar jag påstå att det är om inte sensationellt så åtminstone ovanligt.

Underbar är han, tvååringen vår. Påstår jag helt objektivt.

IMGP7272

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

