Nairobi

Det finns väldigt mycket jag kunde skriva om de senaste dagarna. Men det är inte säkert att det skulle vara särskilt objektiva iakttagelser, så jag låter bli. Jag är glad att vi snart får packa oss i bilen och köra mot Maralal. Istället för att använda utrymme åt att beskriva frustration och dess kompisar, så tycker jag vi fokuserar på något roligare.

Jag har till exempel fått en ny vän. En australiensiska med tyskt efternamn, som snart ska flytta till Nairobi med sin familj. Fin mänska, hoppas att vi träffas igen i något skede. Och igår när jag kom till matsalen så hade Alfons hittat två finlandssvenskor. Fatta! Vi satt och käkade pizza och pratade finlandssvenska! Alfons och Oliver satt och smålog hela måltiden, helt saliga över att kunna småprata och bli förstådda.

I förmiddags åkte vi för att fylla på våra matförråd. 3 kundvagnar så gott som fulla till en astronomisk summa. Jag kan inte ens tänka på det. Mat är inte billigt i det här landet. Fast å andra sidan bunkrade vi upp för 2-3 månader. Tänk 10 veckors storhandling så förstår du. Imorgon kör vi till Nakuru, sover över där, köper frysvaror och på måndag kör vi hem.

Nej, Maralal känns inte som hemma. Men jag måste få kalla någon plats för min, och Maralal är det som står närmast.

På måndag kör vi hem. Då tänker jag inte gå utanför staketet på en månad.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nairobi

  1. Rut Åbacka skriver:

    Det är viktigt, som du skriver, att få kalla ngn plats sitt hem. Jag brukar säga, att där jag har min säng och kokar mitt eget kaffe, det är mitt hem just då. Det är viktigt att man ställer in sig på något, speciellt då man ofta river upp bopålarna. Det är också viktigt med rutiner då man är på ett ställe. Önskar er Guds beskydd på er resa hem!

Kommentera

