Hejsan från klassrummet

Jag mår bättre! Tack för alla böner! Inte alls så trött idag längre!

Gud hör rättfärdiga mänskors böner!

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hejsan från klassrummet

  1. Jag är jätteglad över att du är frisk!

    (Men vad menar du med att Gud hör rättfärdiga människors böner? Gud hör väl allas böner? Eller? Vad är definitionen på rättfärdig?)

    • kvintettfamilj skriver:

      Hej Malin!

      Jag är så glad att någon tog fast mig för det där. Skrev det snabbt i klassrummet och har funderat på det sedan. Min avsikt var att referera till följande ställe i Bibeln:

      ”Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön” (Jak.5:16), men jag använde det slarvigt utan att läsa sammanhanget. I samma vers, före den meningen står det nämligen: ”Bekänn alltså era synder för varandra och be för varandra, så att ni blir botade. Mycket mäktig och verksam är en rättfärdig människas bön.” Gud vill alltså att vi ska vara ärliga inför varandra och be för varandra. En rättfärdig mänska, tänker jag mig utan desto mer insikt i teologi, är en frälst mänska. En som tagit emot Jesus som sin personlige frälsare. En mänska som är rätt-färdig att möta Gud. Ingen av oss är rätt-färdiga i oss själva inför det mötet. Men Jesus har gjort oss rättfärdiga, betalt priset.

      Jag borde ha tänkt klart innan jag skrev det jag skrev. Ingen aning om vad teologer skulle säga.

      I min värld är det självklart att Gud hör alla mänskors böner.

      Fast de flesta som ber till Gud är väl ändå mänskor som tror på honom i någon mening. Kanske till och med är rättfärdiga i meningen att de tror att Jesus betalade priset för deras synder?

Kommentera

