Hemlängtan

Ni vet den där känslan när man just blivit frisk efter någon tid av sjukdom, och allt känns som en seger? I eftermiddags gick jag på promenad med Simone och Ingrid. Vi gick till sömmerskan och hämtade min kjol, och satt en stund med sömmerskans vänner och sorterade bönor. De skulle visst plantera imorgon. Jag blev bjuden på talko, men jag förklarade att vår lärare vill att vi ska studera. Jag kunde alltså inte komma, pole sana, men jag fick en introduktion i hur man sår bönor och majs och så fick jag veta att det var ett göromål som involverade hela familjen. Kvinnor, män, barn. Alla är med och sår. Trevliga tanter.

Och kjolen jag låtit sy upp var så fin! Petroliumblå och olivgrön, stort mönster, hellång kjol. Samma modell som den där neonrosa, fast den här satt bättre och så hade hon gjort den lite längre. De små tygbitar som blev över bad jag henne att göra till två kuddöverdrag. De ska vi ha i vår soffa i Maralal, tänker jag mig.

Förresten. Vi har lite hemlängtan. Jag har läst inredningstidningar som jag hittat här, och fått så mycket inspiration till vårt hus i Finland. Terrass, odlingslådor, stengång, pergola, planteringar. Ja, vi blir ju knappast färdiga de sex månader vi är hemma innan vi far iväg på nytt, men en del ska vi väl kunna göra. Ove hade till och med plockat fram våra husritningar (har han dem med hit, förresten?) och beställde något myggnät till ett fönster i vårt sovrum. Åh, vad roligt det ska bli att komma hem sen i sommar!

Kanske är det alla uppdateringar om den finländska våren som gör sitt till. Jag tycker så mycket om de där fräscha vårkvällarna. När det är kyligt men ljust, och fåglarna kvittrar. Det doftar blöt jord och man kan börja restaurera gamla möbler på utsidan. Och så kanske någon granne kommer och slänger några ord.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Hemlängtan

  1. Issen skriver:

    Jag måste få en bild på din kjol! Kan du mannekänga lite för oss? 😏

  2. Brita skriver:

    Det är ju i Afrika man kan fixa trädgård om någonstans! Och på tal om myggnät, så har jag faktiskt också släpat det hit till Finland från Kenya. Här får man bara den där sort där ”trådarna” är gjutna. Från Kenya hade jag med hederliga myggnät med äkta flätade trådar till våra villafönster! – Men det är alltid bra med inspiration oberoende av var man sen förverkligar den! Brita

Kommentera

