Om Afrika och tid

”I Afrika har vi hur mycket tid som helst!”, sa vår swahili-lärare med eftertryck och tittade mig rakt i ögonen. Jag kände att han menade det. Och jag menar att få saker har gjort så stor inverkan på mig som de orden. Det var själavårdande för mig att höra någon säga så. Nu behövde jag ju inte vår lärares obegränsade tid. Det var en klassrumssituation där jag och Ove fick språkundervisning. Men redan av att mötas av den attityden gjorde så gott.

För när fick du senast intrycket av att någon har obegränsat med tid för dig? Nej, precis. Det är ju inte precis det vi västerlänningar förmedlar. Vi budgeterar med tid och skriver minutscheman. Jag vet, jag gör ju själv så. Men så gör man inte här. Vi pratade om det här på retreaten, och jag fick för första gången höra följande uttryck: I Europa har man klockor, i Afrika har man tid. Det tycker jag är något av det allra finaste med Kenya av det lilla jag sett hittills.

Jag ser ju att mänskorna här faktiskt lever så här. Vår lärare berättar att kenyaner och afrikaner nog gör upp planer och tänker framåt, men att man också är beredd att vara flexibel och tänka om. Om en familjemedlem blir sjuk och behöver hjälp så ställer man upp. Man tar sig tid. Jag satt i väntrummet vid laboratoriet på Agha Khans sjukhus här i Kisumu idag (mer om det senare) och iakttog mina medväntare. Jag tror inte att en enda patient var där ensam. Alla hade åtminstone en familjemedlem med sig. En äldre kvinna som fått stroke åtföljdes av fyra eller fem mänskor som hjälpte och stöttade henne.

Det tycker jag är vackert. Att ta sig tid för mänskor runtomkring är viktigt. Viktigt och vackert.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

