Klickar runt

Jag klickar runt och läser de bloggar jag vanligen följer med. Jag läser något inlägg här och där, och plötsligt slår det mig med enorm kraft: det mesta som jag velat i livet har gått att förverkliga. Jag tänkte skriva allt istället för det mesta, men så insåg jag att jag ännu inte kommit ner i spagat trots att jag en gång sa att jag skulle lära mig det. Men förutom att komma ner i spagat, så känner jag mig oerhört glad över att de saker som är viktiga för mig har fått plats och gått att genomföra.

Det kan ju förstås betyda många saker. Det kan ju betyda att jag är känslokall och oerhört självisk och envis och alltid ser till att få min vilja igenom. Det kan ju också förstås betyda att jag vill väldigt lite, eller att jag är försiktig med att önska, eller att jag alltid önskar sådant som tas väl emot av min omgivning och därmed är lätt att ro iland.

Och jo, envis är jag. Och ganska bra på att prata för min sak. Det händer säkert ibland att jag sänker ribban för mina egna önskemål för att inte bli besviken, och säkert också att jag önskar sådant som jag vet att andra VILL att jag ska vilja. Men sådär på det stora hela så köper jag inte det som argument eller förklaring till varför jag upplever mig ha ett rikt liv.

För när jag ser mig själv i spegeln så ser jag en kvinna som alltid velat mycket och som ständig längtat efter mer. Jag betraktar den unga Eva som spenderade en månad i USA som sjuttonåring, interrailade i Europa som artonåring och sökte sig till en helt annan utbildning än hennes vänner gjorde. De flesta andra runtomkring ville jobba inom hälsovårdssektorn eller bli lärare. Jag var märklig och studerade statsvetenskap.

Jag ser en kvinna som springer och tränar, lagar god mat, som vill satsa på familj, vänner, äktenskap och relationer överlag, som läser böcker, vill skriva själv och komma så nära Jesus som möjligt. Jag betraktar en snart 32-årig trebarnsmamma och ser en kvinna som vill måla, resa och bo utomlands, lära sig nya saker, diskutera med olika slags mänskor, utmana och utmanas i åsikter, vara engagerad i församling och livet utanför församlingen, vara en mänska som bygger upp istället för river ner, vara beredd att stiga till där det behövs och stiga upp för dem som av olika orsaker inte kan eller vågar stiga upp själva. Och så vidare.

Ni ser. Det är en långt lista.

Och jag påstår att inget av det jag riktigt gärna velat har varit omöjligt. Omständigheterna i mitt liv har inte gjort det omöjligt för mig att genomföra de saker jag brinner för. Det har gått att gå runt, gå tillbaka eller rakt igenom. Det har gått att ta sig förbi hindren.

Det är en insikt som fyller mig med enorm tacksamhet och mycket glädje.

Jag tar det inte som någon självklarhet. Jag har förstås fått mina törnar och tvingats strida mot mina drakar. Det betyder inte att jag alltid varit lycklig och dansat mig igenom livet. Det betyder bara att jag har fått utrymme att leva ut mina drömmar. Och insikten att jag lever det liv jag vill leva, och att jag får utrymme att vara den jag är – det gör mig lycklig.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Klickar runt

  1. Grain of Sand skriver:

    Det är viktigt med drömmar!! De förverkligar jag också i mitt liv!!

    Kramar och fortsätt drömma,
    Sonja

  2. Marianne Asplund skriver:

    Jag blir glad av att läsa ditt inlägg. Ber om Guds välsignelse och ledning också i fortsättningen. Kram!

  3. Bigge skriver:

    Härligt att läsa!! 🙂 Kram!

Kommentera

