Tygmarknaden

Jag har en förkärlek för vackra tyger. Eller nu ljuger jag. Jag tycker egentligen väldigt mycket om det mesta som är vackert. Jag njuter av estetik. En skärning i en klänning. En färgkombination i ett konstverk. En vacker text. Ett estetiskt hus. Sånt kan få mig att gå igång. Alldeles speciellt till mig blir jag över konst. Och när jag bläddrar i en inredningstidning tittar jag väldigt ofta på vilka konstverk som finns i de vackra hemmen.

Det som introduktion. Här i Kenya finns väldigt vackra tyger. Färggranna och mönstrade skapelser som fångar min blick på varje marknad vi rör oss. Förra gången vi var i Kenya handlade jag filtar. Nu är det tyger jag söker efter. Alldeles speciellt tyger som går att föra till en sömmerska och få något klädesplagg av. Jag inser att min garderob är mera begränsad än jag trodde. Mina två (fula) kjolar räcker inte långt, mina jeans använder jag inte här, de svarta tighta byxorna är alldeles för varma och ett par av mina haremsbyxor har fått ett hål.

Ett av tygerna har nu blivit en kjol och en topp. Jag valde att fota kjolen sent en kväll, i ett mörkt Kenya, svettig och klibbig efter en heldag på språng, med ett hår som inte var till sin fördel. Varför? För att jag är lite lat och väldigt impulsiv. Fast kjolen är jättefin. Det var ju den jag ville visa. Min rosa, färggranna kjol. Jag känner mig lite indisk när jag har den.

IMGP6903

IMGP6904

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Tygmarknaden

  1. Issen skriver:

    Underbart vackert kära Eva! Borde kanske beställa nå tyg av dig?!
    Det är så roligt att följa med via bloggen. Jag väntar
    på varje nytt inlägg. Kram till er!

  2. Viktoria skriver:

    Åå vilket vackert tyg!! Och jag instämmer med Issen, så roligt att följa med här. Så härligt att se bilder på er. 🙂

Kommentera

