Lång, bra dag

07:30 – Jag vaknar av mig själv. Händer nästan aldrig. Och konstaterar att Vincent sover ännu. Kan inte minnas om det någonsin hänt tidigare. Så jag stiger upp och får den lugnaste starten i mannaminne.

08:30 – Studierna börjar. Jag kommer alltid några minuter för sent, eftersom Alfons ska informeras om sin skola och Simone om vad som är på gång under dagen.

10:30 – Wakati wa chai! Dags för te. Eller kaffe då.

11:00 – Tillbaka till studierna. Vi jobbar till klockan 1.

13:00 – Lunch, och efteråt slänger jag och Vincent oss i vår säng och sover en stund. Det gör jag förresten så gott som varje dag. En halvtimmes eller en timmes eftermiddagslur är så skönt.

16:00 – Vår matlektion med kocken Josef börjar. Jag, Ingrid och Simone vill lära oss att göra mandazi (påminner om våra munkar eller grisar), chapati (ett slags tortillabröd), ugali (tjock, tjock massa gjort på vatten och majsmjöl) och sukuma (en kål som man strimlar och steker). Vi höll på några timmar.

19:30 – Vi har bjudit in alla på missionsstationen på mat – 8 vuxna, 3 barn. Allt smakar så gott. Med chapati och ugali äter vi sukuma och en köttfärssås som Josef gjort. Och recepten har jag nedskrivna. Mums. Mums!!!

22:00 – Gästerna har farit hem till sitt, jag tar en snabb dusch, gör (en del av) läxorna och kommer småningom ut på nätet. Snart dags att sova. Wakati wa lala! (Tror jag).

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

