”Hemma”

Vi är tillbaka på Atemo efter ännu en dag i gassande sol omkring poolen i Kisumu. Pojkarna har simmat och plaskat och njutit av det svalkande vattnet. Idag har de (och jag) haft t-skjortorna på. Någon (harkel) tog inte så allvarligt på den kenyanska solen och satt väldigt avslappnat den där första dagen och undrade om man skulle få någon bränna? Kommer inte att hända igen. Inte utan solskydd, inte utan att ta något varv via skuggan emellan för att checka av hur huden mår.

Axlarna, aj. Framsidan av låren, aj, aj, aj.

Men vi har haft det jätteskönt. Fint med avkoppling och ombyte. Kändes fantastiskt att vara i en större stad. Och vid poolen hittade vi också två rikssvenska läkare. Ljuvliga kvinnor! Jag njöt av att prata på svenska, och till och med kunna diskutera lite mera djupgående. Jag var kanske lite ivrig. ”Jaha, hur känns det att jobba under afrikanska förhållanden då?”, ”har du hunnit smälta alla intryck känner du?”, ”var i Sverige bor ni?”, ”jobbar ni på samma sjukhus?”. Och så vidare. Jag bjuder på det. De verkade ganska pratglada de med, så jag får hoppas att känslan var ömsesidig.

Roligt hade vi i alla fall.

Nu tillbaka på Atemo. Med läxorna bredvid mig som ska slutföras snarast. Omanga har gett oss i uppgift att gå igenom samtliga husgeråd, möbler och textilier i hela huset och hitta orden på swahili. Jag har tre A4 mer ord. Nästan fulla, och då har jag ändå fuskat lite. ”Matvaror” är liksom så mycket enklare att slå upp än ord som kött, korv, smör, bröd, majs, gurka, tomat, potatis, banan, äpple, passionsfrukt och sånt.

 

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

