Mera Kenya.

Vi har haft en värdelös internetuppkoppling den senaste tiden. Jag har kunnat skriva epost, men facebook och bloggen har i bästa fall fungerat fruktansvärt dåligt.

Det har varit en intensiv vecka, igen. Men vi rotar oss och anpassar oss hela tiden och saker och ting lugnar ner sig och lättar. Barnen är ganska harmoniska för tillfället. De lever ett ganska inrutat liv i en liten värld här på området. De har inga andra kompisar än varandra, förutom på söndagarna när vi träffar tiotals barn vid kyrkan.

Vi har studerat flitigt den här veckan och avslutade sedvanligt med ett besök till marknaden i Oyugis. Vi gick omkring någon timme, med vår lärare. Pratade och köpte något smått, övade oss på de små konversationer vi kan och försökte ta in nya ord som vi snappade upp här och där.

Den här gången var det inte lika omtumlande och överväldigande. Vi hade lite fler erfarenheter i bagaget och det underlättade. Nu strosade vi omkring ganska vant och obehindrat.

Omanga hade gett mig i uppgift att, på swahili, ta reda på vad ”mewa ya kula” är för något.

– Mewa ya kula ni nini? frågade jag av några män som samlats runt Ove.

De skakade fundersamt på huvudet, hade ingen aning.

– Mewa is stone for women, sa en av dem till slut.

– na Mabwana? frågade jag. För män också?

– Jag tror att du behöver hitta en kvinna, sa läraren till sist.

Så jag knackade en kvinna på axeln och frågade henne vad mewi ya kula är.

– Det är en sten, eller jord, som gravida kvinnor äter för att få i sig mineraler, svarade hon.

Och till sist hittade jag mewi ya kula på marknaden. Kvinnor sålde stenarna, eller stendammet, per mugg. Jag fick smaka en liten bit, tuggade den en stund men spottade sedan ut en del av det. Nja, inte gott. Väldigt salt.

Jag köpte ingen mewi ya kula. Men nu vet jag ju i alla fall vad det är.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mera Kenya.

  1. Anna Dahlbacka skriver:

    Oj vet du vad, det var just det där jag hade köpt av misstag då jag skulle köpa färsk ingefära. När jag kom hem såg jag att det fanns något som liknade småsten i påsen. Minns du att jag visade och frågade om du visste vad det var? Jag frågade sen Ng’oto Dennis och hon sade att det är ”sten som kvinnor äter”! 🙂

Kommentera

