Ett inlägg om ormar

Det finns en väldigt glad man som jobbar här på Atemo missionsstation. Han heter Nicholas. Jag tycker väldigt mycket om Nicholas. Han är 50 år gammal (ung?) och är fruktansvärt bra på att döda ormar.

– Jag dödade en orm idag, berättade han igår. Ungefär så här långt, och så måttade han med armarna. Ungefär en meter. En grön en. Fast de är inte farliga.

Jag stod och gapade. Orm? Här på Atemo?

– Yes, but I know how to knock them, sa Nicholas självsäkert. Det tvivlar jag inte på. Han verkade ju inte ens rädd.

Så berättade Nicholas att han nyligen dödat en orm nära vårt hus. Och för inte alldeles länge sedan en annan nära ett annat hus. Det finns många av dem. Också här. Men man behöver inte vara rädd. Nej, nej, nej. Ormar far undan mänskor.

Skulle tro det.

Det finns kanske inget i hela världen jag litar mindre på än ormar.

Fast jag litar på Nicholas. Jag berättade hur rädd jag är för ormar. Fobiskt rädd. Och att det kanske är dags att försöka övervinna min rädsla.

– Pole, pole, sa Nicholas och såg nedstämd ut när jag berättade hur rädd jag är för ormar.

Så kom vi överens om att han kommer och hämta mig nästa gång han har dödat en orm. Låtom oss börja så. Med en död en. Så kanske (kanske!) jag någon gång i en framtid väldigt långt borta klarar av en levande orm.  

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

