Något förvånad

Jag har tagit som vana att gå en runda runt området varje dag. Dels för att komma ut och träffa lite mänskor, dels för att röra på mig och dels för att öva på språket.

– Jambo mzee na bibi, hälsar jag artigt på en äldre man och hans fru och möts av glada jambon tillbaka.

– Tunatembea kidogo? frågar de och undrar om vi är ute och går lite.

– Ndiyo, tunatembea kidogo, svarar jag. Jo, vi är ute och sträcker på benen lite.

Jag går vidare och passerar småningom en äldre kvinna, en liten flicka och två kossor och jag frågar om kossorna ska ute och sträcka på sig lite. Jo, de ska till åkern. Hon vill veta vad Vincent heter och jag får veta att hon är mor till 9. Men bara fem av dem lever. Pole sana. Det var ledsamt. Jag går vidare och stannar snart igen för att byta några ord med en man som bor nära den äldre kvinnan med flickan och kossorna. Vi pratar en stund, han vet att jag kommer från Finland men vill veta varifrån. Från Jakobstad, berättar jag.

– Är du laestadian? frågar han.

Jag vet inte vilken fråga som kunde ha varit mera oväntad. Hur är det möjligt att en kenyan i luo-land känner till Finland, Jakobstad och laestadianer? När jag ger ett jakande svar frågar han om jag känner till en laestadiansk man som han känner. Jodå, jag vet vem han menar. Och jag får veta en del av hans historia.

Vad är oddsen? Plötsligt kändes världen liten igen. Och just den tanken var ganska välkommen där och då. Mitt eget andliga hem fanns med här. Jag vet inte om någon annan fråga kunde ha gjort mig lika förvånad. Faktiskt.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Något förvånad

  1. Anna Dahlbacka skriver:

    Haha! 😀 Den var rolig! Ja, jag förstår om du blev förvånad.

Kommentera

