Dagens swahili.

Jag försöker få ihop det vi lär oss till matnyttiga meningar och stycken. Efter tre dagars undervisning i swahili skulle jag ungefär kunna ge följande presentation av mig själv och vår familj:

Jina langu ni Eva. Ninatoka nchi ya Finland, mji wa Jakobstad lakini tunaichi Kenya. Mimi ni mama wa watoto wa tatu. Sasa sisi wamishonari  katika mji wa Maralal. Tunapenda Kenya na kiswahili sana.

Det går framåt, men det som känns solklart i klassrummet är mindre solklart på kvällen när jag sätter mig ner med mina läxor. Läxor har vi förresten ganska gott om. Det behövs nog också. Repetition, repetition, repetition. Det läggs nog ner någon timme varje dag på hemuppgifter.

Ikväll tog Kerstin (en missionärskollega) ut mig och pojkarna på en kvällspromenad. Jag hälsade och presenterade mig till höger och vänster och frågade vad folk hette. Det är nog den vägen vi måste gå. Ut och prata, ut och prata. På fredag har vi planerat in ett studiebesök till en lokal marknad ungefär 30 km bort. Vår språklärare kommer med och vi ska försöka prata så mycket som möjligt. Tror nog att vi ska lägga in små promenader också i omgivningen för att få flera övningstillfällen. Mänskorna här är trevliga och artiga och stannar gärna för att hälsa och utväxla några fraser.

Passar oss perfekt. Vårt knappa ordförråd räcker ungefär lika långt som ett kort möte med en främling.

Sawa. Kwa heri.

Är det väldigt irriterande att jag använder bloggen som ett övningstillfälle också?

Kanske briljerar jag lite också. Bara en smula. Mest övar jag nog. (Harkel.)

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

