Plättar med sylt på

Den slutade så, den här dagen. Med plättar, gräddskum, lönnsirap och sylt. Mycket lämpligt sätt att avsluta en lördag på.

Jag har inte speciellt mycket klokt att komma med. Ni får hålla tillgodo med lite spridda kvällstankar från en soffa i ett hus som badar i mörker. Strömmen har gått.

– Här får jag tag på betydligt fler matvaror och andra saker jämfört med i Maralal. Eftersom flera missionärer är samlade på samma ställe, och någon alltid nu som då har ett ärende in till en plats någon timme bort där det finns ett Nakumatt (jämförbart med finländska Prisma, Halpa-Halli eller Citymarket fast utan stort klädutbud) så kan kylskåpet och skafferiet vara ganska välfyllt nästan hela tiden. Vispgrädde, färska frukter, hönskött, fisk och vad mera som nu kan tänkas behövas – allt finns någon timme bort.

– Stämningen på landsbygden (Atemo) är en annan än i stadsmiljö (Maralal). Det gäller tydligen världen över. På landsbygden känner folk varandra på ett annat sätt. Jag, som kommer från landet, påstår att det har sina definitiva fördelar. Och begränsningar. Men de är färre, menar jag.

– Alf har haft orm-undervisning med oss. 1) Lys med ficklampa framför dig när det är mörkt ute, 2) lek inte med pinnar i termithål – ormar kan ha krupit in dit, 3) ormar och ödlor låter olika när de rör sig i buskage, 4) undvik buskage och häckar. Jag påstår att det var relevant information. Och jag känner mig kanske till och med lite tryggare.

Ja, sen finns det inte så mycket mera att säga om den här dagen. Vi har haft fältenhetsmöte, spelat lite fotboll, ätit och umgåtts. Barnen har varit utomhus hela, hela dagarna. Bara kommit in för att äta något mellanmål eller dricka ett glas vatten. Jag har sovit en rejäl timme på eftermiddagen, Ove och en del av de andra har intagit nuvarande rekordet på Atemorundan.

Imorgon ska vi träffa vår språklärare. På måndag kommer tvätterskan och kocken. Jag är inte speciellt bortskämd med utomstående hjälp i hushållet. Ove och jag är vana vid att fixa det mesta själva. En kock känns onekligen lite lyxigt.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

