Ä eller e

Jag blir alltid osäker på orden ”ända” och ”enda”.

Visst är det så att ”enda” används om man menar någon enda liten sak av något slag? Och ”ända” används just när man kommit ända fram?

Om jag har fel får ni gärna rätta mig. Och ännu hellre komma med ett tips på någon enkel regel för att hålla isär orden.

Ända och enda. Hur kan två små ord göra mig så osäker?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Ä eller e

  1. Anna Dahlbacka skriver:

    Enda med e som i en enda, tänk på att ordet både i betydelse och stavning är släkt med en (alltså siffran). Ända med ä är släkt med ände, som i vägs ände, det skulle du väl inte skriva med ä?

  2. Nea Mård skriver:

    Jag har sett fler som blandar ihop dom två orden. Men här skulle jag säga att du har rätt. 🙂 Ha en välsignad och fin tid i Kenya! 🙂

    • kvintettfamilj skriver:

      Jag tror faktiskt också att jag använde dem rätt den här gången. Men ibland blir jag riktigt ställd och skriver om en mening för att inte behöva använda dem. Märkligt. Nå, kanske jag minns till nästa gång nu!

Kommentera

