En måndag

Äntligen sover det lilla livet eftermiddagslur. Han har en inflammerad tå (nageln lossnade just), lite stegring mellan varven (torde inte bero på den inflammerade tån) och möter så där i allmänhet lite olika typer av motgångar. Det tär på hans humör. På vårt också, för den delen.

Vi fick en gäst idag och jag fick öva på min samburu och på att vara värdinna. Båda lika spännande. ”Imat chai?”, frågade jag och fick ett jakande svar. Jodå, gästen drack gärna chai.

Kenyanskt chai (alltås te) är en liten vetenskap i sig. Man blandar vatten, söndermalda teblad, socker och mjölk och låter det hela koka några minuter. Sen silar man och dricker.

Jag är inte speciellt bra på att koka chai. Vi dricker ju inte te så ofta, speciellt inte kenyanskt te. Men te är Kenyas nationaldryck och jag får så lov att lära mig. Alla här dricker te. Och jag smög över till Dahlbackas och frågade Anna hur mycket mjölk man ska lägga med. Så fick nu gästerna till sist te. Någon form av kenyanskt te.

Hoppas det blev ungefär rätt.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Kommentera

