När något utom stämmer med det inre

Dr Edward Judson, sade i samband med en kyrkoinvigning i New York: ”Lidande och framgång hör samman. Om du har framgång utan att ha lidande, så beror det på att andra har lidit före dig; om du lider utan framgång, är det för att andra efter dig, ska lyckas.”

                                                           Ur Billy Grahams Hopp för varje dag, s. 36

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag skriver under hela det påståendet, men något i mig håller med. Och känner igen.

En god vän till mig, en av de som känner mig bäst i hela världen, påstod att hon inte känner någon annan mänska som tror så mycket på lidande som jag. Eller kanske inte lidandet i sig, men att goda saker kan komma ur ett lidande. Det tror jag absolut. Jag tänker att hemska saker kan hända, och att de kan vara meningslösa. Jag läste nyligen en blogg där en förälder till ett barn som dött sa just det: ondska är ondska just för att den är meningslös. Det tror jag. Samtidigt har jag själv erfarenhet av att det kan komma oerhört vackra saker ur lidande.

– Guds vackraste gåvor till oss kan komma i de fulaste omslagspapper, sa en själavårdare klokt till mig en gång.

Ibland finns det inga genvägar för att komma vidare. Vägen heter igenom. Igenom händelsen, igenom situationen, igenom meningslösheten. Igenom lidandet.

Och plötsligt är vi ur. Igenom. Lidandet minskar och vi ser livet igen. Och frukterna. Jag påstår att lidande kan ge frukter.

Är det ett obibliskt påstående?

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till När något utom stämmer med det inre

  1. Familjefadern skriver:

    Denna komentar är bara ämnad för den sista frågan.

    Jesus led på korset för att människorna skulle bli frälsta. Ingen har lidit som Han och ingen större seger har vunnits. (Hela mänskligheten) Så nog kan vi väl säga att man ibland måste IGENOM lidandet får att något gott skall komma ur det. Så Bibliskt? Ja.

    • kvintettfamilj skriver:

      Tanken kändes biblisk, men jag kom inte på något annat Bibelord än det där det står om vilka goda saker lidandet ger som följd i rom. 5:3-4.

      ”Men inte bara det, vi jublar också mitt i våra lidanden, eftersom vi vet att lidandet ger tålamod, 4 tålamodet fasthet och fastheten hopp. 5 Och det hoppet bedrar oss inte, ty Guds kärlek är utgjuten i våra hjärtan genom den helige Ande, som han har gett oss” (Rom. 5:3-5).

      Tack för ditt inlägg.

  2. Nilla skriver:

    Jag kommenterar sällan eller aldrig på nåns blogg men kunde inte hålla mig.
    Blev helt rörd och varm i hjärtat av det du skriver. Så sant. Lidande är också
    nåd fastän jag trodde förut att nåd kan bara vara vacker. Gud mer er.

    • kvintettfamilj skriver:

      ”Lidande är också
      nåd fastän jag trodde förut att nåd kan bara vara vacker.”

      Den tanken ska jag låta få plats och tänka på. Att nåden inte alltid ser vacker ut. Vilken stor tanke.

  3. A skriver:

    Jag tycker att det är lite svårt med det där med lidande, men har läst samma text som du nämde och den tror jag på. Men jag tänkte länka till en sång. Om du inte hört den tidigare eller läst historien bakom så rekommenderar jag den.

    http://www.youtube.com/watch?v=4mmgV6mPvb0

  4. Hanna skriver:

    Mitt inre svarar med ett Amen till det sista påståendet, även om det absolut inte är enkelt att jämt svara så. Nyligen har vi hos oss funderat på lidandet frågor i och med ”Växa i lärjungaskap” (Reuven & Yanit Ross) och där fundera vi bl.a. över 1 Petr 1:6-7, Mal 3:2-3 och Upp 20:4. Vilka är välsignelserna/frukterna av lidande/förföljelse? Hoppas jag får dela några tankar jag fick från det?
    Lidandet kan föra oss närmare Gud, det kan ge djupare närhet till vår kärleksfulla och barmhärtiga Pappa. Lidandet kan föra till en oändligt stor frid. Lidandet kan förädla tron så att bara det äkta blir kvar, tron blir mera sann. Hjärtat renas och vi får nytt liv.
    Men det är ju så smärtsamt, oerhört smärtsamt, att när man är där mitt i finns det inte mycket annat ett förtvivlat hjärta som inte förmår säga annat än Jesus.

    Tack för din blogg Eva, Gud välsigne er familj och ert arbete i Kenya!

Kommentera

