Beskydd

”Vill du se en padda?”, frågade Ove mig när vi satt i skuggan på Dahlbackas gård. Det ville jag ju. Jag är inte rädd för småkryp, möss, grodor, spindlar eller paddor. Jag är fruktansvärt rädd för ormar, men nu var det ju inte en sådan Ove fått syn på. En stor, långsam padda med kluckande kinder låg under en buske. Jag hämtade barnen för att de också skulle få komma och se. Sen kom jag på den briljanta idén att fånga den så att vi kunde få iaktta den på riktigt nära håll. Och någon gång när Alfons kom springande med något vi kunde fånga den i börjar ng’oto Dennis hojta till.

”Marasupat ltuaa!”, säger hon bestämt och jag hör att hon menar allvar. ”Marasupat” betyder motsatsen till något som är bra, ”ltuaa” är padda. Paddan var alltså inte okej. Men vad då? En padda? Jag förklarade att grodor i Finland är harmlösa varelser, men ng’oto Dennis höll fast vid det hon sa. Marasupat ltuaa. Så vi övergav planerna på att fånga den, och nöjde oss med att se på paddan på avstånd.

Sen berättade Anna att de är giftiga. Så pass giftiga att de kan ta livet av en hund. Därmed också kanske av ett barn. Och jag som stod där och uppmanade barnen att fånga den så vi kunde se på den riktigt noga.

Harkel. Ehum.

Vi kunde förstås säga att det var ”tur” att ng’oto Dennis var där. ”Tur” att hon varnade oss. Men nu råkar jag inte riktigt tro på tur. Beskydd kallar jag det. Och Gud kallar jag honom som står för beskyddet. Ache Nkai. Tack Gud.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Beskydd

  1. Marianne Asplund skriver:

    Ache Nkai härifrån också 🙂

Kommentera

