En dag

– Men vad gör ni egentligen där i Kenya om dagarna?, undrar kanske någon.

Tackar som frågar. Vi lever mest ett helt vanligt vardagsliv.

Jag och Alfons har skola varje dag. Vi börjar ungefär 9 och slutar ungefär 12. Ungefär 10:30 tar vi en lång rast. Sen kör vi på igen. Före skoldagen börjar brukar jag sitta en stund för mig själv. Och så ägnar jag mig åt att planera skoldagar och skriva rapporter.

Under tiden jag och Alfons har skola sköter Ove om hem och barn. Han för smutstvätten åt ng’oto Ellen som tvättar åt oss. Han kör kanske in till stan för att handla något eller uträtta ärenden. Han diskar efter morgonmålet och så tar han ju hand om Oliver och Vincent.

Efter lunchen (12:20, ungefär. Vi äter ju helt annorlunda här. Hemma äter vi lunch tidigt, tidigt) brukar jag och Vincent vila. Ibland sover bara han, ibland båda. Ove far iväg med Magnus till BTL:s kontor och följer med översättningsteamets arbete. Oliver och Alfons leker här på gården, hänger hos Dahlbackas eller ser på någon film eller spelar på plattan de dagar de har skärmtid.

Vi lägger ner en hel del tid i köket. Alla grönsaker och de flesta frukter ska läggas i klorerat vatten innan de kan användas. Så gör vi också med Vincents flaskor. All mat görs från grunden. Jag bakar bröd, gör egen yoghurt och kokar upp färsk mjölk innan den används. Vi diskar för hand och vi gör det ofta eftersom vi har ett fåtal fat och kärl och begränsat med förvaringsutrymme. Nu som då visar vi katterna som gärna kommer in på porten. Vi gillar dem. Utomhus (just nu pågår något sorts kattdrama utomhus. Av ylandet att döma är det inte till belåtenhet för alla involverade fyrbenta parter).

IMGP6575 IMGP6576

IMGP6579

Ungefär 16:30 kommer Magnus och Ove hem. Oftast ivrigt diskuterande något som hänt under eftermiddagen. Sen slappar vi på gården eller också tar jag (oftast i sällskap med Anna) en promenad. Någon gång efter kl. 18 äter vi middag. Och ganska exakt kl. 19 blir det mörkt. Kolmörkt. På en gång.

Då skurar vi upp barn och diskar den sista disken. Alfons gör sina läxor och barnen läggs i säng. Och när de somnat öppnar vi våra skärmar och slappar. Facebookar, spelar på plattan (Ove), bloggar (Eva), kollar mail.

Ungefär så ser våra dagar ut nu. Eftersom vi är här på turistvisum får vi ju inte jobba. Sen när tillstånden kommer så förändras vardagen igen. Men just nu ser det ut så här.

 

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till En dag

  1. Elisabeth olsson Töyrä skriver:

    Haha!
    Ylandet talar om att det snart blir tillökning i kattfamiljen 😉

Kommentera

