En fantastisk dag

Vi har haft en helt underbar dag. Ibland går det ju inte riktigt att lägga fingret på vad som gör en dag speciellt bra, det ligger bara i luften på något sätt. Vi hade en mysig morgon. Barnen sprang ut 8:30 och kom in 11 timmar senare. Någon gång däremellan stack de sig in för att få ett mellanmål, en lunch, något att dricka eller för att få en kram eller ett plåster. Oliver har hittat en kattmamma och hennes två kattungar. Han älskar dem. Alfons bygger kojor, leker på gården eller hos Dahlbackas när han inte är i skolan med mig. Och skoldagen, ja. Det lönar sig att planera väl. Efter att ha suttit en stund igårkväll och försökt få ihop en långsiktig plan, så kändes det bättre. Idag har vi jobbat flitigt och haft det bra. Vincent njuter av att leka i sanden. Han behöver inte mer än någon spade, hink och småbil för att vara nöjd.

IMGP6535

På eftermiddagen tog jag och Anna en promenad, och jag slogs igen av hur vackert det är här. Bara ett stenkast bort finns stigar som leder över berg och ner i dalar. Av någon anledning kan jag njuta mycket mer av allting runtom den här gången. Kanske för att jag känner till en del, och inte behöver lägga så mycket energi på att ta in allt. Det är inte så överväldigande. Jag njuter av att lära mig några ord eller någon fras på samburu varje dag, och övar genom att prata med ng’oto Dennis (som tar hand om Dahlbackas barn) och ng’oto Ellen (som tvättar kläder åt både Dahlbackas och oss. För hand. Med en liten borste, tvättpulver och vatten i bunkar. Utomhus. Du borde bli imponerad. Jag är både imponerad och djupt tacksam. Finns inte en chans att vi skulle hinna med allting själv när allt som görs är hantverk och görs för hand).

IMGP6533

Efter att prästen Silas kommit och hälsat på, och vi ätit middag (pannakaka, grädde, sylt, lönnsirap – det går ingen nöd på oss!) så avslutade vi dagen utomhus. Ove kastade frisbee med några av barnen, jag ordnade springtävling med resten. Det var svalt och skymning och alldeles underbart.

IMGP6538

Ibland är allt så rätt. Ibland är de flesta på bra humör största delen av dagen och det är flyt i luften. Ibland är alla friska och mår bra. Ibland är det mera uppåt än neråt.

IMGP6534

Idag var en sådan dag. Och sådana dagar är det lätt att känna att vi är på rätt plats och fokuserar på rätt saker. Jag tar idag och sparar den inombords.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till En fantastisk dag

  1. Marianne Asplund skriver:

    Underbart att läsa vad du skriver, Eva, och se fotona. Barnen är friska och ni verkar att ha det bra där. Det tackar vi Herren för. Känns tryggt och bra. Puss och kram till er!

  2. Fint Eva, att du tar dig tid att blogga. Och fint att ni har det bra, och har förstånd att märka det! Kram

Kommentera

