Imorgon.

Imorgon ska vi delta i vårt första team-möte på BTL:s kontor här i Maralal. Där jobbar Magnus i det team som håller på att översätta nya testamentet till samburu. Det ska bli spännande att träffa dem alla. Jag älskar att jobba i team! Och även om mina uppgifter inte direkt har att göra med bibelöversättningen, så finns jag och Ove här för att stöda teamet med bl.a. att undervisa Dahlbackas barn.

Trots att jag vetat det så har jag kanske inte tänkt tanken ut förr: samburuerna har ingen Bibel på sitt eget språk. Jag som vuxit upp med Bibeln på mitt eget språk har svårt att förstå samburuernas situation. Hur skulle det vara att inte ha tillgång till Bibeln? Hur skulle mitt liv se ut då?

Det skulle vara annorlunda. Det finns en säkerhet och trygghet i att själv ha möjlighet att slå upp Bibeln och mäta t.ex. en predikan eller undervisning mot Guds eget ord. Hur skulle man annars kunna pröva det som sägs?

Nej precis. Det skulle man ju inte kunna.

Och därför är jag så glad över att vi får vara här just nu och just i det här projektet. För att vi kan hjälpa till så att en folkgrupp kan få Bibeln på sitt modersmål.

Om kvintettfamilj

Gift trebarnsmor. Målmedveten, kristen projektmänniska. Bor i Kenya, jobbar som missionär och har numera lärt mig konversera på swahili. Tycker väldigt mycket om mänskomöten, mat, träning och konst. Är inte speciellt morgonpigg. Vill väldigt gärna vara en tillräckligt bra mamma och fru. Älskar de mina. Mycket.
Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Imorgon.

  1. Anna skriver:

    Du, nej ni, ÄR med i teamet!
    Hälsningar från nördarna i grannhuset

  2. D. skriver:

    När man läser om hur ni har det så känner man riktigt att där ska ni vara just nu, ni har en stor uppgift, Gud har en plan som alltid!!!
    I samma veva funderar jag på hur ni får ordnat det med ert hus i Finland, får ni ekonomiskt stöd från organisationen för att klara av lånen här eller hyr ni ut ert hus?

    • kvintettfamilj skriver:

      Hej D. Jag tror också att vi är där vi ska vara, även om det inte betyder att vi är där det är enklast att vara alla gånger. I alla fall. När det gäller ekonomi så får vi ju lön av SLEF, och huslånen betalar vi nog på men lite mindre än annars. Den långa perioden när vi är borta så hoppas vi nog att vi kan hyra ut huset. Både för att det är bättre att någon bor där och tar hand om det, och förstås ekonomiskt också.

Kommentera

